Aurinkoenergia Liikenne Biokaasu Muuta

Meitin enerkian 18-paikkainen pienoislinja-auto käyttää tavanomaisen dieselin lisäksi biokaasua. Siis tavallaan sitä samaa metaania, jota myös maakaasuna Suomeen ostetaan. Maakaasu on fossiilinen, uusiutumaton polttoaine ja kotoisin öljykentiltä; biokaasua voidaan valmistaa vaikka joka kylässä, erilaisista mätänevistä orgaanisista aineksista, kuten biojätteistä, puhdistamolietteistä tai lannasta. Metaani on voimakas kasvihuonekaasu, joten sitä on viisasta käyttää hyödyksi eikä päästää ilmakehään.

Metaanitalous on mahdollista yhdistää vetytalouden kanssa. Jonkin verran tätä jo tehdäänkin esimerkiksi ylenpalttisen sähköntuotannon tilanteessa: tuottamalla vetyä ja jalostamalla se edelleen metaaniksi voidaan energiaa varastoida ja siirtää normaalisti kaasuputkistossa, käytettäväksi taas myöhemmin sähköntuotannossa, liikenteessä jne.

Maailmalla on valtavasti ja monenlaisia kaasulla kulkevia ajoneuvoja. Suomessa tekniikka on vasta nousemassa tunnetuksi. Tämä auto on varustettu tavallisella dieselmoottorilla, joka saa normaalin juomansa lisäksi imuilmaan kaasua, siten vähentäen pumpattavan dieselin tarvetta noin 45 %. Ehkä tavallisempaa on käyttää kaasua bensiinimoottorissa, silloin voidaan ajaa kokonaan kaasulla.

Helpoin ja tavallisin tapa on ostaa kaasuauto tehdastekoisena. Keskimäärin henkilöauto maksaa yhtä paljon kaasu- tai bensaversiona - joku merkki tai malli enemmän, toinen vähemmän. Myös on mahdollista jälkiasentaa kaasulaitteisto, kuten on tehty tälle Ivecollekin. Auto on tiettääväästi Suomen toinen pitkän matkan biokaasubussi. Ensimmäisestä voit nähdä videon. Lisäksi maassamme on muutamia kymmeniä kaupunkiliikenteen biokaasubusseja ja ison osan niistä on valmistanut Scania Lahdessa.


Biokaasutietoutta:



T:mi Meitin enerkia

Heikki Raunio
hmr78 ät iki piste fi, 044 588 0478

Hillilä, Asikkala