Aurinkoenergia Liikenne Biokaasu Muuta

Tämä pienoislinja-auto käyttää tavanomaisen dieselin lisäksi biokaasua. Siis tavallaan sitä samaa metaania, jota myös maakaasuna Suomeen ostetaan. Maakaasu on fossiilinen, uusiutumaton polttoaine ja kotoisin öljykentiltä; biokaasua voidaan valmistaa vaikka joka kylässä, erilaisista mätänevistä orgaanisista aineksista, kuten biojätteistä, puhdistamolietteistä tai lannasta. Metaani on voimakas kasvihuonekaasu, joten sitä on viisasta käyttää hyödyksi eikä päästää ilmakehään.

Maailmalla on valtavasti ja monenlaisia kaasulla kulkevia ajoneuvoja. Suomessa tekniikka on vasta nousemassa tunnetuksi. Tämä auto on varustettu tavallisella dieselmoottorilla, joka saa normaalin juomansa lisäksi imuilmaan kaasua, siten vähentäen pumpattavan dieselin tarvetta noin 40 %. Ehkä tavallisempaa on käyttää kaasua bensiinimoottorissa, silloin voidaan ajaa kokonaan kaasulla.

Helpoin ja tavallisin tapa on ostaa kaasuauto tehdastekoisena. Keskimäärin henkilöauto maksaa yhtä paljon kaasu- tai bensaversiona - joku merkki tai malli enemmän, toinen vähemmän. Myös on mahdollista jälkiasentaa kaasulaitteisto, kuten on tehty tälle Ivecollekin, joka on tietääksemme Suomen toinen pitkän matkan biokaasubussi. Samoin on tehty Helsingissä vaikuttavalle Suomen ensimmäiselle pitkän matkan biokaasubussille. Lisäksi maassamme on muutamia kaupunkiliikenteen biokaasubusseja.


Biokaasutietoutta:



T:mi Meitin enerkia

Heikki Raunio
hmr78 ät iki piste fi, 044 588 0478

Hillilä, Asikkala